Amennyiben a munkavállalónál igazolódik a vírus jelenléte kinek kell értesítenie a munkáltatót? Mi a munkáltató felelőssége, és mit kell tennie ha tudomást szerez erről?
A munkavállaló köteles haladéktalanul tájékoztatni a munkáltatót a keresőképtelen állományba vételéről az Mt. 6. § (2) és (4) bekezdése alapján. Köteles az akadályoztatásáról és emiatt a munkából való távollétéről tájékoztatást adni, amelyek a munkaviszony teljesítése szempontjából lényeges körülmények (Mt. 52. § (1) bekezdés a)-c) pontok). A munkavállaló köteles együttműködni a keresőképtelenség időtartama alatt is a munkáltatójával, a munkáltatói jogkörrel rendelkező vezetőkkel és a munkatársaival a jóhiszeműség és a tisztesség elve alapján.
A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvény (a továbbiakban: Ebtv.) 44. § g) pontja szerint keresőképtelen, akit közegészségügyi okból foglalkozásától eltiltanak és más beosztást nem kap, vagy akit közegészségügyi okból hatóságilag elkülönítenek, továbbá aki járványügyi zárlat miatt munkahelyén megjelenni nem tud és más munkahelyen (munkakörben) átmenetileg sem foglalkoztatható. Ebben az esetben az intézkedéseket elrendelő tisztifőorvos értesíti a keresőképtelen állományba vételre jogosult orvost, aki a biztosítottat nyilvántartásba veszi, és keresőképtelenségét igazolja (a keresőképtelenség és keresőképesség orvosi elbírálásáról és annak ellenőrzéséről szóló 102/1995. (VIII. 25.) Korm. rendelet 11. § (2) bekezdés).
A munkáltatónak speciális kötelezettsége itt már nincs, a munkavállaló mentesül a munkavégzési és a rendelkezésre állási kötelezettsége alól az Mt. 55. § (1) bekezdés a) pontja alapján.
Forrás: ITM Foglalkoztatáspolitikáért Felelős Államtitkárság